Jak sobie poradzić ze stresem na rozmowie o pracę?

Jak sobie poradzić ze stresem na rozmowie o pracę?

Czego najbardziej się obawiamy i co nas nas najbardziej stresuje przed i na rozmowie o pracę?

  • Co jeśli dostanę trudne pytanie, na które nie będę potrafił odpowiedzieć?
  • Jak ‚sprzedać’ siebie i pokazać się od najlepszej strony?
  • Co jeśli w pewnym momencie będę miał pustkę w głowie, zrobię się czerwony i nie będę wiedział co powiedzieć?
  • Jeśli nie dostanę tej pracy, to będzie koniec świata.
  • Nie mam wystarczających kwalifikacji.
  • Nie powiedziałem wszystkiego, co chciałem powiedzieć.
  • Co jeśli na rozmowie będzie kilka osób?

Stres nas mobilizuje do działania, ale jeśli jest go za dużo to potrafi nas sparaliżować. Jak zatem sobie z tym poradzić, żeby dobrze wypaść? Kluczem jest zapanowanie nam poziomem stresu, jaki przeżywamy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogły już innym osobom przejść przez rozmowę o pracę z sukcesem.

1. Przygotuj się.

Przed rozmową przejrzyj swoje CV i ogłoszenie o pracę. Zastanów się, które z Twoich umiejętności oraz kompetencji pasują do stanowiska, na które aplikujesz. Przygotuj sobie przykłady. Jeśli nie masz przykładów, to powiedz co robisz albo co zrobisz, żeby zdobyć kwalifikacje, doświadczenie, którego jeszcze nie masz. Dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz. Poćwicz z kimś znajomym pytania i odpowiedzi. Moi klienci, których przygotowywałam do rozmów kwalifikacyjnych, potwierdzili mi, że na samej rozmowie czuli się dużo pewniej, ponieważ mieli przećwiczone odpowiedzi na pytania, które mogły paść i nie czuli się nimi zaskoczeni. W ten sposób również będziesz gotowy jak najlepiej opisać swoje kwalifikacje i dobrze się zaprezentować.

2. Daj sobie czas.

Jeśli dostaniesz pytanie, którego kompletnie się nie spodziewałeś i nie jesteś pewien czy to pytanie jest żartem, czy ma na celu sprawdzić Twoją reakcję czy cokolwiek innego, to dobrym wyjściem jest danie sobie czasu. Możesz wtedy powiedzieć:

“That’s an interesting question. May I have a moment to consider that?”

albo

“Ah, let me think about that for a moment”

Jeśli dojdziesz do momentu, gdzie będziesz miał pustkę w głowie to weź głęboki oddech lub napij się wody. Możesz wyjść z takiej sytuacji obronną ręką parafrazując pytanie, które właśnie padło:

“Do you mean…”

“Could you rephrase the question?”

Po tym jak udzielisz odpowiedzi możesz jeszcze zapytać:

“Does my answer cover the issues you were asking about?”

3. Poczuj moc.

Jeśli w którymś momencie poczujesz się niepewnie, to przypomnij sobie, że rozmowa o pracę to dialog, który działa w dwie strony. Tak samo jak rekruter ocenia Cię w imieniu firmy, która szuka pracownika, tak samo i Ty oceniasz ich pod kątem tego, czy chcesz dla nich pracować.

4. Popracuj nad negatywnym myśleniem.

Bardzo często stres wynika z naszych negatywnych myśli (że sobie nie poradzimy na rozmowie, że mamy niewystarczające kwalifikacje, że nigdy nie znajdziemy pracy itp.). Tutaj samo zdanie sobie sprawy z tego, że takie myśli się pojawiają i że nam szkodzą, pomaga obniżyć poziom lęku. W tym może pomóc Ci to ćwiczenie.

Weź kartkę papieru i podziel ją na dwie części. Po lewej stronie jest miejsce na Twoje negatywne myśli, a po prawej na kontrargumenty. Na przykład:

To co myślę Przeciwny argument
Nie dostanę tej pracy, bo nie mam wystarczających kwalifikacji. W moim CV wpisałem moje poprzednie stanowiska, na których wykorzystałem następujące kwalifikacje… (i tu lista).

Pamiętaj, że jeśli coś zapiszesz to to ma większą moc niż jeśli to tylko pomyślisz.

5. Zredukuj znaczenie tego wydarzenia.

Porównaj czekającą Cię rozmowę do czegoś co już miało miejsce w Twojej przeszłości (mogą to być poprzednie rozmowy, egzamin na studia itp.) Jeśli przeszedłeś tamto, to i dasz radę przejść tę kolejną rozmowę. Poza tym warto tutaj pamiętać, że to nie będzie ostatnia taka szansa i na pewno pojawią się inne. To co Ci może jeszcze pomóc to zmiana perspektywy, tj. zamiast myśleć o tej rozmowie, jako o czymś ostatecznym co zadecyduje o Twoim sukcesie w życiu i jeśli nie dostaniesz tej pracy to (i tu dowolna negatywna myśl), to możesz podejść do tej rozmowy jak do ekscytującej szansy.

6. Zawsze jest szansa, żeby jeszcze coś dodać.

Jeśli pominąłeś jakąś ważną informację i czujesz, że rekruter powinien o tym wiedzieć, to zawsze możesz wrócić do tego pod koniec rozmowy i powiedzieć, że właśnie zdałeś sobie sprawę, że pominąłeś jakąś istotną informację i że chciałbyś jeszcze o tym opowiedzieć. Jest też druga opcja – możesz w mailu do rekrutera dziękując mu za rozmowę dodać tę informację, dosłać dyplom ukończenia szkolenia itp.

7. Rób notatki.

Jeśli jesteś introwertykiem, to być może stresujące dla Ciebie będzie to, gdy rozmowę będzie przeprowadzać więcej niż jedna osoba. Dobrym wyjściem tutaj, jest posiadanie przy sobie notatnika. Gdy na początku osoby te będą się przedstawiać z imienia i nazwiska oraz stanowiska jakie zajmują, warto to sobie zanotować, żeby potem czuć się swobodnie zwracając się do nich bezpośrednio po imieniu i nawiązując kontakt wzrokowy.

8. Wizualizuj.

Wyobraź sobie samą sytuację rozmowy kwalifikacyjnej, tak jakbyś oglądał film. Wyobraź sobie to jak wchodzisz do sali konferencyjnej, witasz się z rekruterem, uśmiechasz się, jesteś rozluźniony, siadacie, odpowiadasz po kolei ze spokojem i pewnością siebie na kolejne pytania, po czym dziękujesz za poświęcony Ci czas i wychodzisz. To pomoże Ci się odpowiednio pozytywnie nastawić na samą niewątpliwie stresującą sytuację.

Powodzenia!