Jak się przygotować do rozmowy o pracę?

Jak się przygotować do rozmowy o pracę?

Nie ma znaczenia, ile rozmów o pracę już masz za sobą. Każda kolejna będzie i tak zapewne będzie stresująca. Kluczem jest wcześniejsze solidne przygotowanie się. Im bardziej będziesz przygotowany, tym mniej będziesz zestresowany. Potraktuj każdą kolejną rozmowę o pracę, jako cenne doświadczenie (pamiętaj, że praktyka czyni mistrza).

 

Zacznijmy od najbardziej podstawowych rzeczy. Przede wszystkim upewnij się, że znasz dokładną datę i miejsce,  gdzie odbędzie się Twoja rozmowa kwalifikacyjna. Dobrze jest naturalnie wcześniej sprawdzić, jak tam dojechać i ile czasu Ci to zajmie. Lepiej jest przyjechać kilka minut wcześniej, niż się spóźnić. Zazwyczaj też będziesz wiedzieć, kto będzie z Tobą tę rozmowę przeprowadzał i tutaj warto nawiązać z nią kontakt wcześniej na Linked In i dzięki temu również się czegoś więcej o niej dowiedzieć. Być może napisała ciekawy artykuł, który można przeczytać i potem do niego nawiązać na rozmowie? To zawsze zrobi dobre wrażenie. Bardzo ważne jest też, żeby poczytać o samej firmie (jej misji, historii itp.) i być z tego dobrze przygotowanym.

 

Jeśli chodzi o samą rozmowę, to jest kilka pytań, które prawie na 100% się pojawią. Są to pytania o nasze poprzednie role i obowiązki, to dlaczego zrezygnowałeś z pracy w poprzedniej firmie, to jakie masz mocne i słabe strony i dlaczego aplikujesz właśnie do tej firmy. Dobrze jest również przejrzeć swoje CV i upewnić się, że potrafisz opowiedzieć o Twoich obowiązkach w poprzednich rolach oraz podać konkretne przykłady, na poparcie Twoich kompetencji. To jakie kompetencje i umiejętności są wymagane na danym stanowisku znajdziesz w ogłoszeniu o pracę, które należy dokładnie przeczytać i zakreślić te, które posiadamy i według tego przygotować swoje CV. Pamiętaj, że na każdą rolę powinieneś przygotować inne CV, tj. takie, które pokaże, że posiadasz umiejętności oraz kompetencje, które są wymagane na danym stanowisku. Na rozmowie Twoim celem jest pokazanie, że Twoje kwalifikacje pasują do stanowiska, na które aplikujesz. Opowiedz zatem o swoich osiągnięciach i pokaż w ten sposób, że sprawdzisz się w nowej roli. Podczas rozmowy warto też pamiętać o tym, aby utrzymywać kontakt wzrokowy z osobą, z którą rozmawiamy, ponieważ w ten sposób wyrażasz swoje zaangażowanie.

 

Na końcu rozmowy kwalifikacyjnej zazwyczaj rekruter lub manager zaprasza do zadawania pytań. Warto z tej możliwości skorzystać, aby dowiedzieć się czegoś więcej o Twojej nowej roli. Dodatkowo, pokażesz w ten sposób, że jesteś naprawdę zainteresowany. Możesz dopytać o swoje nowe obowiązki, spytać o to jakie cechy powinna posiadać osoba, która zajmie to stanowisko, albo też o to jaki będzie Twój przyszły zespół. To jest też dobry moment, aby zapytać jakie są dalsze etapy rekrutacji.

Po rozmowie zrób sobie podsumowanie. Najlepiej w ten sam dzień, póki jeszcze nadal pamiętasz przebieg rozmowy. Zastanów się co czujesz, że poszło dobrze, co mogło pójść lepiej, a co koniecznie trzeba poprawić następnym razem i zapisz to. Warto sobie robić takie podsumowania po każdej rozmowie, na której byłeś. Skontaktuj się również z rekruterem (np. mailowo) aby podziękować mu za czas, który Ci poświęcił.

 

Jeśli masz jakieś pytania co do tego jak najlepiej przygotować się do rozmowy o pracę lub czujesz, że potrzebujesz kilku spotkań, na których przejdziemy przez najczęściej zadawane pytania to napisz do mnie na: interviewinenglish@gmail.com